Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

woensdag 5 september 2012

Herfst-kol

Zoals beloofd - tadaaaaaah!!!




Geïnspireerd door dit patroon, heb ik mijn eigen variant gemaakt. Ik wilde de kol van wat fijner garen, niet te pompeus en zwaar en met nog een aantal aanpassingen maken. Ik gebruikte Scheepjeswol Invicta Colour, en met de herfst in aantocht wilde ik graag deze van herfstkleuren maken. Ik gebruikte slechts 2 bollen van 100 gram (à € 8,95)


Ik maakte 24 granny squares van 4 toeren/rondjes, laat een lange draad eraan zitten voor het naaien. Deze 24 vierkantjes rangschikte ik op kleur, zodat de kleuren mooi over de lengte zijn verdeeld, en maakte er een lange reep van. De grannys heb ik met hele kleine steekjes aan elkaar genaaid, zodat je geen voor- of achterkant hebt. Zoals je hier boven ziet heb ik er een slag in gemaakt, een zgn. Möbius. 


Daarna ga je verder met granny stripes: 3 stokjs, een losse, 3 stokjes, een losse, enzovoorts. Omdat   de grannies in een möbius aan elkaar zijn genaaid, maak je een soort 8 en wordt de rij streepjes zowel aan de bovenkant als onderkant tegelijkertijd gehaakt. Je haakt dus 2 rondjes voor dat je weer bij het beginpunt bent aangekomen. Ik heb de 2 bollen bijna opgemaakt. Zorg dat je ca. 20 gram overhoudt voor je aan het schulprandje begint. 



Het schulpje haak je door 9 stokjes in 1 "gat" te haken, in het volgende gat een vaste, etc. de kol is ca. 80 cm breed (dubbel gemeten) en 30 cm hoog. wil je 'm breder of hoger dan heb je een bolletje meer nodig. Haken op nld 3½.

Je kunt het garen bij mij bestellen, op dit moment heb ik deze kleuren op voorraad:
(de bovenste kleur heb ik gebruikt voor de kol). Langskomen mag natuurlijk ook :-)

Let op:  de groene kleur is niet meer leverbaar, andere kleuren vind je hier.


Ik kan de bolletjes vacuum verpakken en dan kan het in een envelop verzonden worden. Wil je deze wol bestellen, mail dan even naar jaffari@zeelandnet.nl , verzendkosten zijn 3,95 (max. 4 bollen).






49 opmerkingen:

  1. Hij is super leuk geworden ,maar nog even wachten hoop op een mooie nazomer Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi!!! En bedankt voor het delen van de werkwijze. Komt bij mijn ideetjes!

    Gr. Yvonne van yvonnecreatief.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wouw! Wat een mooie kol en wat een prachtige kleuren! Die moet ik op mijn brei en haaklijstje to do zetten. Alleen jammer dat is van wol is, ik kan niet tegen het prikken van echte wol. Ik zal op zoek moeten naar een synthetisere variant. Maar ik ben jaloers hierop!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuk Jeanet, kom een keer om een paar bolletjes,
    groetjes Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige mooie kol met een warm kleurverloop.
    Krijg opeens zin in de herfst ;0)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi Jeanet! Prachtige warme kleuren en een leuk patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige kleuren, lekker warm straks voor de herfst en winter!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ga eens nadenken in welke kleur ik hem wil maken en dan mail ik je voor garen... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie kleuren! Zet deze op mijn favorietenlijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow..., echt mooi Jeanet! Daar steel je de show mee...
    Jammer genoeg ben ik geen mens voor een kol of een dikke sjaal, maar iets over de schouders kan natuurlijk ook met deze wol..

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Schitterend! Wat kost de wol? Het patroon heb ik al uitgeprint, maar moet nog even wachten tot eind van de maand, dan wil ik wel bestellen, als ik dan weet, wat het totaal kost, incl. verzenden. Het gaat dan om 3 bollen, want ik wil ook de muts erbij maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marga,
      De bollen kosten 8,95 pers tuk (100 gram) en ik heb voor de kol 2 bollen gebruikt. Ik probeer de bollen vacuüm te verzenden, dan kan het in een envelop (2,50). Je mailt me t.z.t. maar!

      Verwijderen
    2. Dank je voor je snelle antwoord. Ik laat nog van mij horen. Fijne avond nog.

      Groetjes, Marga

      Verwijderen
  12. En.. in het echt is hij nog veeeel mooier!! Ik ga vanavond meteen beginnen Jeanet! Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel mooi geworden. En hij ziet er heerlijk zacht en comfortabel uit. Veel draag plezier.
    Liefs, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat is hij mooi geworden.Ik heb nog twee bollen liggen van dit garen, leuke tip!
    Groetjes, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hij is heel mooi geworden!

    Groetjes,
    Carole

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ben al begonnen hoor. Had hier nog mooi spul liggen. Ben er helemaal kwijt van. Schitterend

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Daaaar komt een mailtje aan!!! :-) gaaf!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een hele mooie col! Dat is nu nog n's een idee voor de herfst!
    Groetjes,
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooie sjaal. Ik ben weer helemaal geïnspireerd !
    Dank je !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Jaaaahhhh ik zag de sjaal ook al voorbij komen aldaar.... Wil hem ook graag maken.... Maar jou variatie vind ik erug mooi!
    En dat garen.... Super....
    Ik ga me even bedenken of ik wat wil gaan aanschaffen....

    Groetjes van ivonne

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oei,wat is ie mooi, ik ga je maar es even volgen, ik kom hiet best vaak ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wow, I'm speechless! These colors! What a great job you did. I could immediately grab this beautiful thing out of the photo ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Welke haaknaald heb je gebruikt?

    Groetjes van Ivonne

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wil je even laten weten dat de sjaal klaar is. Je kunt hem op m'n blog bekijken. Hij is wel wat smaller geworden als hier maar ik vind hem prima

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heb zojuist de bollen binnengekregen, ben er zo blij mee. Vindt het een mooi patroon. Wat een snelle service, geweldig

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een prachtige kol/sjaal!! Op welke dikte haaknaald wordt die gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Lieve Jeanet,
    mag ik vragen hoelang en hoe breed de col bij jou uiteindelijk is geworden ? Ik heb een iets fijnere wol (namelijk voor haaknaald 2,5) maar met een paar toertjes meer te haken kom ik er ook wel.
    alvast bedankt voor het delen van je aangepast patroon hier op het internet. Groetjes vanuit België.
    Sybille.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Jeanet,
      Ik heb het artikel nogmaals herlezen en blijkbaar een kolommetje overgeslagen met de afmetingen en nu pas gezien.. dus sorry voor mijn -stomme- vraag hierboven. Groetjes, Sybille.

      Verwijderen
  28. wat een prachtige kolsjaal, die zou ik graag maken! zou ik inderdaad bij jou hiervoor de wol kunnen bestellen? ik hoor het graag,

    Renate

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk kan dat!Je kunt hier even kijken welke kleur je wilt http://www.blij-dat-ik-brei.blogspot.nl/2012/09/op-voorraad.html en me even mailen op jaffari@zeelandnet.nl

      Verwijderen
  29. Heb je de wol nog steeds in huis? Zou hem ook graag maken in dezelfde kleuren. Vind hem prachtig!

    Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een snelle service! Bolletjes ontvangen, overgemaakt en meteen begonnen. Dank. De kleuren zijn echt net zo prachtig als op de foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Gisteren op de spin-en breiavond in Koewacht had iemand net dezelfde sjaal om! En ja, hij is super mooi!
    Leuk dat je er ook de werkwijze bij zet!
    Fijne dag
    Katy

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hi there, I found your blog by a coincident, and even if I don't speak Dutch (I am from Sweden), I can understand close enough.

    I really love what I have seen so far, so I will follow your blog items with interest. This shawl was so beautiful in it's simplicity and with the colours, so I am eager to try to do one as well.

    Best regards,
    Susanne

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Bedankt voor het patroon!
    Ik heb hem ook gemaakt: http://huisvolhaaksels.blogspot.nl/2013/01/kol-sjaal.html

    Groetjes Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat mooi! Heb je de bollen nog op voorraad waarvan je de kol in de foto hebt gemaakt?
    groet, Marije

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, alles nog (en nog meer kleuren)
      Groeten,
      JEanet

      Verwijderen
    2. dan zou ik graag de blauw/grijze (onderste bollen in de foto) willen bestellen! Ik stuur je mijn gegevens zo even per mail.

      Verwijderen
  35. Hoi hoi

    ik ben deze mooie kol ook aan het maken van scheepjes invicta, maar ik heb een vraag, het materiaal voelt nogal stug aan en niet zacht zoals je van zon kol zou verwachten.

    hoe krijg ik het materiaal zachter, soepeler en niet zo kriebelig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet te dikke haaknaald gebruiken en Eucalan!! Doet wonderen!

      Verwijderen
  36. Nu, 7 jaar later maak ik er elk jaar nog wel een paar voor vrienden en familie. Ik kan het patroon dromen

    BeantwoordenVerwijderen